Poslovna kultura

Koje predrasude Kinezi imaju o nama?

Koje predrasude Kinezi imaju o nama?

Globalno je tržište kompetitivno, a kulturološke i religiozne razlike često presudne za dobivanje posla u pojedinim zemljama. Nije dovoljno samo naći lokalnog partnera, potrebno je izdići se iznad mnogobrojne konkurencije znanjem o tom tržištu, zemlji i stanovništvu.

Pogotovo je važno pokazati poštovanje na teme gdje su domaćini osjetljivi i za koje smatraju da su nepravedno i loše percipirane u svijetu. Ako se uspijete izdignuti iznad klišea i predrasuda, odnosno uvjeriti domaćine da ste jedni od onih koji ne misle negativno o toj zemlji, vjerojatno će posao pripasti vama, a ne konkurenciji.  Mnoge, pogotovo američke i kanadske kompanije, ulažu u obrazovanje svojih zaposlenika te drže tečajeve na teme kulturalnih različitosti pri poslovanju na pojedinim tržištima.

Međusobne predrasude Neke od najboljih poslovnih škola na svijetu u svoj su kolegij o globalnom poslovanju uz strategije izlaska na globalno tržište ubacili i predavanja o percepcijama što ih zapadnjaci imaju primjerice o Kinezima i obrnuto. Nije dakle važno samo što mi mislimo o Kinezima i što bi trebalo znati prije izlaska na to tržište nego je jednako važno i što Kinezi misle o zapadnjacima sa kojima trebaju sklopiti posao. Postoje klišeji i sa jedne i druge strane.

Prije bilo kakvih poslovnih razgovora u Kini, dobro je razmisliti što Kinezi zaista misle o nama. Šanse su nam veće ako uvjerimo kineske partnere da mi nismo kao ostali zapadnjaci te da bolje poznajemo i poštujemo kinesku kulturu i dostignuća. I ona iz davne prošlosti jednako kao impresivna nova dostignuća. Instituto de Empresa iz Madrida po nekim programima najbolja je poslovna škola na svijetu, a čiji program i sama pohađam, na satu Strateškog menadžmenta u globalnom okruženju izneseno nam je uobičajeno gledanje kineskih poslovnjaka na zapadnjačke kolege. Do tih su mišljenja došli raznim anketama među svojim poslovnim polaznicima iz Kine, kao i istraživanjima u Kini.

Zapadnjaci su lijeni Kinezi smatraju da ih zapadnjaci podcjenjuju i da nemaju dovoljno poštovanja prema njihovoj kulturi i moralnim vrijednostima. Ne priznaju dovoljno Kini sva dostignuća i izume, primjerice izum tiska ili baruta, a zanemaruju i činjenicu da su neka od najvećih svjetskih dostignuća u području arhitekture, inžinjeringa i infrastrukture nastala upravo u Kini. Zapadnjaci veličaju sebe i svoja postignuća i nisu pri tom objektivni, misle Kinezi.

Nadalje, smatraju da ne znamo ni riječi kineskog te da smo uglavnom zatvoreni prema kineskom načinu života i gastronomiji, da je čak ismijavamo navodeći što sve Kinezi jedu sa slašću, u odnosu na ostatak svijeta gdje je to nezamislivo. Kinezi smatraju da su skloniji prihvatiti i razumijeti zapadnjačku kulturu, umjetnost, gastronomiju i običaje nego obrnuto. Zapadnjaci ne razumiju i ne mare za aktualne kineske potrebe, kliše je u kojem nas vide Kinezi.
Smatraju također da za razliku od njih ne držimo do tradicije niti poštivanja prema starijima, da previše pričamo i ne poštujemo hijerarhiju, da smo lijeni, previše komotni, da se skrivamo iza raznih udruga poslodavaca, unija i birokracije te lažno promoviramo ljudska prava;, da lakomisleno živimo od danas do sutra i ne planiramo daleko u budućnost.

Kolektivistička vs. individualistička kultura Duboko kolektivistička kultura teško prihvaća i naš zapadnjački individualizam. U njihovim očima nemamo svijesti i volje za zajednicu i kolektivno dobro, interes pojedinca nam je važniji od interesa cijele zajednice i pretjerujemo u davanju važnosti pojedincima na štetu cijele grupe, sve želimo odmah ili vrlo brzo i ne cijenimo ni ne izgrađujemo dugotrajne odnose.

Za sebe Kinezi smatraju da su nacija koja trenutačno pomaže mnogima u svijetu, a da je politički sistem u Kini zaslužan za sveopći prosperitet i ekonomski rast. Također smatraju da najviše na svijetu poštuju pravila i običaje. Za zapadne zemlje smatraju da grubo i bezobzirno nameću zahtjevna pravila poslovanja u zemljama na čija tržišta dolaze – pogotovo u zemljama trećeg svijeta - a istovremeno ih sami ne poštuju.

Pr& Event agencija Piartis, gordana.popovic@piartis.com

Vezani članci

Revizijski odbor - Kontrola koja kontrolira sve, pa i vanjske revizore

Zbog bontona i poslovna žena ustaje kad se pozdravlja

Olakšice za reinvestiranu dobit nisu dale rezultate jer su ostale osamljene

Dobrobit, emocionalna ili materijalna, potiče na promjene

Četiri savjeta koja ne smijete zanemariti prilikom pripreme za razgovor za posao



Komentiraj
Ukoliko želite komentirati članak morate biti prijavljeni.
Poslovna znanja

Male tvrtke jednako su ranjive na udar cyber kriminalaca kao i multinacionalke

Male tvrtke jednako su ranjive na udar cyber kriminalaca kao i  multinacionalke

Male tvrtke jednako su ranjive i na udaru cyber kriminalaca kao i multinacionalne korporacije. One mogu biti napadnute kako bi se preko njih pristupilo multinacionalkama, ali ponekad je cilj napada ...

Poslovna znanja

Coca-Cola HBC Hrvatska odabrala prve pripravnike u sklopu programa za razvoj talenata i karijere

Coca-Cola HBC Hrvatska odabrala prve pripravnike u sklopu programa za razvoj talenata i karijere

Tvrtka Coca-Cola HBC Hrvatska odabrala je pripravnike u sklopu svojega novog pripravničkog programa Uči, zalaži se, iskaži se!. Na natječaj za Coca-Colin pripravnički program pristigle su ukupno 362 prijave iz ...

Pratite Lider na društvenim mrežama

Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+

Pošalji
Liderovi blogovi

Liderov Fight club u tijeku

Prvih 100 dana Vlade bilo je uspješno

Prvih 100 dana Vlade bilo je uspješno

ZA

Josip Đakić

97%

PROTIV

Ljubo Jurčić

3%

Očekujemo i Vaš glas.

Glasanje otvoreno do 5.svibnja 2016. 12:00