Poslovna kultura

Koje predrasude Kinezi imaju o nama?

Koje predrasude Kinezi imaju o nama?

Globalno je tržište kompetitivno, a kulturološke i religiozne razlike često presudne za dobivanje posla u pojedinim zemljama. Nije dovoljno samo naći lokalnog partnera, potrebno je izdići se iznad mnogobrojne konkurencije znanjem o tom tržištu, zemlji i stanovništvu.

Pogotovo je važno pokazati poštovanje na teme gdje su domaćini osjetljivi i za koje smatraju da su nepravedno i loše percipirane u svijetu. Ako se uspijete izdignuti iznad klišea i predrasuda, odnosno uvjeriti domaćine da ste jedni od onih koji ne misle negativno o toj zemlji, vjerojatno će posao pripasti vama, a ne konkurenciji.  Mnoge, pogotovo američke i kanadske kompanije, ulažu u obrazovanje svojih zaposlenika te drže tečajeve na teme kulturalnih različitosti pri poslovanju na pojedinim tržištima.

Međusobne predrasude Neke od najboljih poslovnih škola na svijetu u svoj su kolegij o globalnom poslovanju uz strategije izlaska na globalno tržište ubacili i predavanja o percepcijama što ih zapadnjaci imaju primjerice o Kinezima i obrnuto. Nije dakle važno samo što mi mislimo o Kinezima i što bi trebalo znati prije izlaska na to tržište nego je jednako važno i što Kinezi misle o zapadnjacima sa kojima trebaju sklopiti posao. Postoje klišeji i sa jedne i druge strane.

Prije bilo kakvih poslovnih razgovora u Kini, dobro je razmisliti što Kinezi zaista misle o nama. Šanse su nam veće ako uvjerimo kineske partnere da mi nismo kao ostali zapadnjaci te da bolje poznajemo i poštujemo kinesku kulturu i dostignuća. I ona iz davne prošlosti jednako kao impresivna nova dostignuća. Instituto de Empresa iz Madrida po nekim programima najbolja je poslovna škola na svijetu, a čiji program i sama pohađam, na satu Strateškog menadžmenta u globalnom okruženju izneseno nam je uobičajeno gledanje kineskih poslovnjaka na zapadnjačke kolege. Do tih su mišljenja došli raznim anketama među svojim poslovnim polaznicima iz Kine, kao i istraživanjima u Kini.

Zapadnjaci su lijeni Kinezi smatraju da ih zapadnjaci podcjenjuju i da nemaju dovoljno poštovanja prema njihovoj kulturi i moralnim vrijednostima. Ne priznaju dovoljno Kini sva dostignuća i izume, primjerice izum tiska ili baruta, a zanemaruju i činjenicu da su neka od najvećih svjetskih dostignuća u području arhitekture, inžinjeringa i infrastrukture nastala upravo u Kini. Zapadnjaci veličaju sebe i svoja postignuća i nisu pri tom objektivni, misle Kinezi.

Nadalje, smatraju da ne znamo ni riječi kineskog te da smo uglavnom zatvoreni prema kineskom načinu života i gastronomiji, da je čak ismijavamo navodeći što sve Kinezi jedu sa slašću, u odnosu na ostatak svijeta gdje je to nezamislivo. Kinezi smatraju da su skloniji prihvatiti i razumijeti zapadnjačku kulturu, umjetnost, gastronomiju i običaje nego obrnuto. Zapadnjaci ne razumiju i ne mare za aktualne kineske potrebe, kliše je u kojem nas vide Kinezi.
Smatraju također da za razliku od njih ne držimo do tradicije niti poštivanja prema starijima, da previše pričamo i ne poštujemo hijerarhiju, da smo lijeni, previše komotni, da se skrivamo iza raznih udruga poslodavaca, unija i birokracije te lažno promoviramo ljudska prava;, da lakomisleno živimo od danas do sutra i ne planiramo daleko u budućnost.

Kolektivistička vs. individualistička kultura Duboko kolektivistička kultura teško prihvaća i naš zapadnjački individualizam. U njihovim očima nemamo svijesti i volje za zajednicu i kolektivno dobro, interes pojedinca nam je važniji od interesa cijele zajednice i pretjerujemo u davanju važnosti pojedincima na štetu cijele grupe, sve želimo odmah ili vrlo brzo i ne cijenimo ni ne izgrađujemo dugotrajne odnose.

Za sebe Kinezi smatraju da su nacija koja trenutačno pomaže mnogima u svijetu, a da je politički sistem u Kini zaslužan za sveopći prosperitet i ekonomski rast. Također smatraju da najviše na svijetu poštuju pravila i običaje. Za zapadne zemlje smatraju da grubo i bezobzirno nameću zahtjevna pravila poslovanja u zemljama na čija tržišta dolaze – pogotovo u zemljama trećeg svijeta - a istovremeno ih sami ne poštuju.

Pr& Event agencija Piartis, gordana.popovic@piartis.com

Vezani članci

Potrošač više nije bog koji uvijek ima pravo

Zara opet dobila milijune vrijednu promidžbu

Izaberi pripovjedački žanr i osvoji tržište

Pomozite drugima i ostvarite poslovni uspjeh

FOTO: Deset biografija koje će vas inspirirati



Komentiraj
Ukoliko želite komentirati članak morate biti prijavljeni.
Poslovna znanja

Kukuruz nije pratio porast cijena soje i pšenice

Kukuruz nije pratio porast cijena soje i pšenice

Dok je proteklog tjedna na burzi u Chicagu cijena kukuruza padala, cijena starog uroda sojine sačme i sojinog zrna vrtoglavo je rasla.

Poslovna znanja

Što HŽ može naučiti od US Airwaysa i J. P. Morgana

Što HŽ može naučiti od US Airwaysa i J. P. Morgana

Najveća brend-katastrofa na Twitteru, riječi su kojim su bez imalo zadrške svjetski, a i domaći mediji opisali prošlotjedni ‘epic-fail’ US Airwaysa. Ako je kome slučajno promaknulo, riječ je o tvitu ...

Pratite Lider na društvenim mrežama

Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+

Prijavite se na Newsletter


prijavite se
Liderovi blogovi