Upravljanje

Pet osobina superšefa

Pet osobina superšefa

Sjajni šefovi nisu sjajni na papiru, već na djelima. Rezultati možda jesu sve, no ne oni na koje većina misli. Sljedećih pet savjeta učinit će odnos zaposlenika i šefa mnogo ugodnijim nego što često zna biti, a korist će izvući svi u organizaciji.

Prvo, razvijajte svakog zaposlenika. Jasno, možete se fokusirati na najvažnije ciljeve i postizanje rezultata, ali ćete time zapustiti onu lidersku stranu svog posla. Bez dobrih zaposlenika ni snažan fokus na ciljeve neće se isplatiti. Radnici postižu samo ono što mogu postići, zato im šef treba pomoći da budu sposobniji kako bi i oni i tvrtka postigli više. Šef je odgovoran za uvježbavanje, mentorstvo i prilike kakve njegovi zaposlenici zaslužuju. Kada to učinite, pretvarate relativno dosadan proces revizije rezultata i praćenja uspjeha u nešto mnogo smislenije za vaše zaposlenike: napredak, poboljšanje i osobna dostignuća. Nemojte se stoga opterećivati postizanjem ciljeva, provedite veći dio vremena u razvoju vještina zaposlenika, pa će i postizanje ciljeva doći prirodno. Osim toga mnogo je zabavnije tako.

Sa svakim problemom pozabavite se odmah, ništa ne uništava timski moral brže od problema koji se ne rješavaju. Međusobni sukobi, neuspjesi, sukobi između odjela... svi negativno utječu na motivaciju i entuzijazam, a i odvraćaju pozornost jer mali se problemi nikada ne riješe sami od sebe. Oni redovito vriju i prerastaju u velike. Uz to ignoriranje problema utječe i na poštovanje zaposlenika prema šefu, a bez poštovanja šef ih ne može voditi. Nikada se nemojte nadati da će problem nestati sam ili da će ga riješiti netko drugi. Sami se time pozabavite bez odgode i s punim angažmanom bez obzira na veličinu problema.

Svatko ima šansu Gotovo svaka kompanija ima barem jednog zaposlenika koji je u nemilosti, bilo zato što nije ispunio zadatak, zato što je izgubio živce ili što jednostavno ne može držati korak s drugima. S vremenom na takvog zaposlenika svi počnu gledati kao na slabu kariku. Iako se možda taj zaposlenik želi očajnički ‘rehabilitirati’, to je praktički nemoguće, težina neodobravanja ostalih preteška je za jednu osobu. No zato nije preteška za vas. Prije nego što odlučite ukloniti najslabiju kariku, pokušajte, i ne preko volje, spasiti tu osobu. Recite nešto poput ‘Znam da ti je u posljednje vrijeme teško, ali svjestan sam da se trudiš. Probajmo zajedno naći način da to riješimo’. Izrazite povjerenje u tu osobu i, najvažnije, dajte do znanja kako ćete biti uz nju cijelim putem. To ne znači da trebate spustiti svoje kriterije, samo pojačajte mentorstvo i uvježbavanje. 

Ako vam se čini da je to previše posla i truda za malu šansu za uspjeh, razmišljate o tome na sljedeći način - vaši najbolji zaposlenici ne trebaju previše vašeg vremena, oni su iznimni zato što već imaju potrebne kvalitete. Ako ste sretni, možda izvučete još koji postotak efikasnosti od njih, no problematičan zaposlenik može ponuditi mnogo više u slučaju uspjeha. Jasno, postoji rizik, nekada to neće dati efekta, ali za to se ne treba brinuti, pokušaj ‘spašavanja’ sam je po sebi nagrada. S druge strane, nekada će zaposlenik uspjeti i tada će vaša uloga biti presudna u velikom profesionalnom i osobnom uspjehu te osobe. Malo je stvari ljepše od toga.

Uloga motivatora Koliko god se trudili, ne možete potpuno pobjeći od pokoje sebičnosti, ali to mora biti zaista tek pokoja. Nikada nemojte reći ili napraviti nešto što vas stavlja pod svjetlo reflektora, koliko god bilo kratko. Primjerice, nemojte čestitati zaposlenicima pa onda isticati nešto što ste vi sjajno napravili. Ako se nešto može reći a da ne spominjete sebe, onda to i učinite, vaša se slava treba odražavati, nikada biti izravna. Kada vaši zaposlenici uspiju, vaša kompanija uspijeva, kada vaš tim uspije, uspijevate vi i vaš posao. I ako nekom zaposleniku pomognete, zapamtite da on treba dobiti čestitke, ne vi. Vi ste samo obavljali svoj posao kako ga sjajan šef treba obaviti. Kada se stalno ponašate kao da ste manje važni od svojih zaposlenika i kada od njih zahtijevate samo stvari koje i sami radite ili možete napraviti, vaša će važnost svima biti jasna. Ne treba je dorađivati samopromidžbom. 

Posljednje, nemojte nikada zaboraviti kako ste došli do pozicije šefa. Pretpostavka je da se niste tako rodili. Vjerojatno je svatko u nekom trenutku vidio kako poznata osoba glatko odbija svog obožavatelja ili nekog tko traži autogram i pomislio ‘ja to nikada ne bih napravio’. Trebate imati u vidu da ste, posebice za nove i mlade zaposlenike, vi ta osoba, vi ste šef, i ako netko s vama razgovara o sasvim nebitnoj stvari, imajte na umu da možda jednostavno želi malo s vama porazgovarati, odnosno biti u vašem društvu. U tom slučaju imate izbor - možete tog zaposlenika otpiliti ili gledati na taj trenutak kao na ono što i jest, prilika da inspirirate, uvjerite, motivirate, pa čak i date nadu nekomu za veće stvari u životu. U očima svojih zaposlenika sjajan šef je zvijezda, zato zapamtite odakle ste stigli, budite graciozni u svojoj ‘zvjezdanoj ulozi’. Ključni su skromnost i shvaćanje da sjajan šef ne postiže rezultate pod svaku cijenu i preko tuđih leđa, utjeruje strah u kosti i ponaša se kao da sve počinje i završava s njim, već šef koji vodi brigu o zaposlenicima i ima njihovo iskreno poštovanje.

Što šefa čini sjajnim

1. Razvijte svakog zaposlenika - rezultati nisu sve, oni dolaze od zaposlenika, zato je fokusiranje na njih važno
2. Probleme odmah riješite - nijedan nije dovoljno malen i nebitan da se njime ne treba odmah pozabaviti
3. Spasite svoga najgoreg zaposlenika - iako se čini kao mnogo truda za malu nagradu, uspjeh može biti velik, a proces je nagrada sam sebi
4. Služite drugima, ne sebi - ne gurajte sebe u prvi plan i ne hvalite se, vaš uspjeh treba se odražavati u uspjehu kolektiva
5. Zapamtite odakle ste stigli - niste se rodili kao šef, budite skromni u svojoj ulozi ‘zvijezde’

Vezani članci

Kako izvući najviše od rada od kuće?

7 pogrešaka koje poduzetnici rade na LinkedInu

8 situacija koje bi novi zaposlenici trebali izbjegavati

Reći ‘ne’ kupcu jedini je mudar poslovni potez u najmanje tri slučaja

Kako biti učinkovit mentor?



Komentiraj
Ukoliko želite komentirati članak morate biti prijavljeni.
Poslovna znanja

Humanitarna akcija koja ostavlja gorak okus u ustima

Humanitarna akcija koja ostavlja gorak okus u ustima

I sad gledam ove svjetske ‘celebove’ kako se polijevaju hladnom vodom kako bi, tobože, upozorili svijet na ovu bolest. Što se mene tiče - šaljem ih sve u krasan k.....

Poslovna znanja

Stručnjaci: Nema razloga za porast cijena kukuruza i sojinog zrna

Stručnjaci: Nema razloga za porast cijena kukuruza i sojinog zrna

Mirno je bilo proteklog tjedna na tržištu kukuruza dok je tržište sojine sačme i sojinog zrna bilo nešto aktivnije. Izvozne cijene američkog kukuruza pale su za par dolara dok su ...

Pratite Lider na društvenim mrežama

Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+

Pošalji
Liderovi blogovi

Liderov Fight club u tijeku

Stranim investitorima treba omogućiti kupovinu hrvatskog državljanstva

Stranim investitorima treba omogućiti kupovinu hrvatskog državljanstva

ZA

Saša Cvetojević

20%

PROTIV

Damir Novotny

80%

Očekujemo i Vaš glas.

Glasanje otvoreno do 4.rujna 2014. 12:00